De geluidsbelastingkaarten van het Rijk
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat presenteert 3 geluidsbelastingkaarten. De geluidsbelastingkaarten presenteren de geluidsbelasting in Lden en Lnight die wordt veroorzaakt door:
- Rijkswegen
- Hoofdspoorwegen
- Schiphol
Elke geluidsbelastingkaart omvat geografische en numerieke informatie.
Rijkswegen
Rijkswaterstaat karteert de geluidsbelasting van wegen die in het beheer zijn van het Rijk, behalve de wegen die binnen agglomeraties liggen.
Volgens de richtlijn omgevingslawaai hebben belangrijke wegen een intensiteit van 3 miljoen voertuigen per jaar of meer. De Wet milieubeheer kent deze grens niet.
Hoofdspoorwegen
ProRail karteert de geluidsbelasting van de hoofdspoorwegen die in het beheer zijn van het Rijk, behalve de hoofdspoorwegen die binnen agglomeraties liggen.
Een hoofdspoorweg is uitsluitend of overwegend bestemd voor het verrichten van openbaar personenvervoer of goederenvervoer voor internationale, nationale of regionale verbindingen en is in het beheer van het Rijk - artikel 2 van de Spoorwegwet. ProRail beheert deze spoorwegen namens het Rijk. De aanwijzing tot hoofdspoorweg is geregeld in het Besluit aanwijzing hoofdspoorwegen. Als hoofdspoorweg geldt ongeveer het spoorwegnet zoals dat nu voor het treinverkeer wordt gebruikt.
Volgens de Richtlijn omgevingslawaai hebben belangrijke spoorwegen een intensiteit vanaf 30.000 treinen per jaar. De Wet milieubeheer kent deze grens niet.
Luchthaven Schiphol
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat karteert de geluidsbelasting van luchthaven Schiphol. Dit is uitgewerkt in titel 8A.4. Geluidbelastingkaarten en actieplannen in verband met EU richtlijn omgevingslawaai van de Wet luchtvaart en Regeling omgevingslawaai luchtvaart.