Vragen en antwoorden melding juridisch
In dit overzicht vindt u vragen en antwoorden over de juridische aspecten van de melding Activiteitenbesluit.
Zie ook Vragen en antwoorden
Resultaten
Ja, voor vergunningplichtige inrichtingen gelden de geluidvoorschriften uit de omgevingsvergunning. De geluidvoorschriften uit hoofdstuk 2 van het Activiteitenbesluit zijn niet van toepassing voor vergunningplichtige inrichtingen.
Wanneer iemand een omgevingsvergunning aanvraagt voor een project dat ook meldingsplichtig is op grond van het Activiteitenbesluit, maar hierbij geen (volledige) melding indient, dan moet het bevoegd gezag de aanvrager verzoeken om de ontbrekende gegevens aan te leveren, voordat het de vergunningaanvraag in behandeling kan nemen. Daarbij kan het verstandig zijn om de procedure te verlengen, omdat de termijn niet automatisch wordt opgeschort door het vragen om een volledige melding.
Afhankelijk van wat de ondernemer gaat doen, is een melding voldoende of moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd, waarin dan ook eisen moeten komen.
Nee, formeel niet, maar met een nieuwe melding kunt u alles weer recht zetten. Vraag uw gemeente hoe u het beste kleine wijzigingen of bijlagen kunt doorgeven.
Nee, want het accepteren van een melding is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Hiertegen kan geen beroep worden ingesteld.
Het type koudemiddel dat wordt toegepast in een koelinstallatie is van invloed op de vraag of er een melding Activiteitenbesluit nodig is. Voor natuurlijke koudemiddelen gelden andere grenzen dan voor niet-natuurlijke koudemiddelen.
Nee. Een melding is een kennisgeving aan het bevoegd gezag. Er is geen sprake van het wel of niet accepteren van een melding. Wel kunt u de inrichtinghouder erop wijzen dat er strijd is met de regels uit het Activiteitenbesluit en daarop handhaven.
Ja, tegen het niet indienen van een melding of het indienen van een onvolledige melding kan handhavend worden opgetreden.
Een handhaver mag een bedrijf adviseren bij het indienen van een melding Activiteitenbesluit op voorwaarde dat er geen advies gegeven wordt over maatwerkvoorschriften of gelijkwaardige maatregelen.
Nee, het geluid van windturbines is volledig gereguleerd met de geluidvoorschriften uit hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit.
Nee, een bedrijf hoeft in zijn aanvraag omgevingsvergunning milieu alleen gegevens aan te leveren die nog niet in het bezit van het bevoegd gezag zijn.
Dat is afhankelijk van de eerdere melding en de gevolgen voor de voorzieningen en installaties. Het uitgebreide antwoord geeft uitleg aan de hand van twee voorbeelden.
Dat is afhankelijk van de activiteiten die het bedrijf uitvoert. Een melding van een wijziging van inrichtinghouder is alleen nodig als het bedrijf activiteiten uitvoert waarvoor een omgevingsvergunning is vereist.
Nee, in artikel 2.11 van het Activiteitenbesluit is opgenomen dat een bodemonderzoek uiterlijk binnen drie maanden na oprichting moet zijn toegestuurd aan het bevoegd gezag.
De gemeente moet een melding in het kader van het Activiteitenbesluit publiceren en beoordeelt daarbij zelf of een melding voldoende gegevens bevat om omwonenden te informeren. Het uitgebreide antwoord geeft meer informatie over de gegevens die nodig zijn om te kunnen publiceren. Aan de publicatie van een melding kunnen geen rechten worden ontleend.
Als het bedrijf verder niets wijzigt is het niet nodig om opnieuw te melden bij inwerkingtreding van (een wijziging van) het Activiteitenbesluit. Een melding is alleen vereist bij oprichting of verandering.
Bestaande bedrijven hoeven een uitbreiding met alleen een oplaadstation voor elektrische auto's meestal niet te melden.
Het zenden van een ontvangstbevestiging van een melding is niet verplicht, het doen van een algemene kennisgevings wel.
Onder oprichten van een inrichting wordt verstaan: een (juridisch) nieuwe vestiging van een inrichting of een bestaand bedrijf.
Een overzicht van concrete situaties waarin sprake is van een verandering van een inrichting en of er een melding in het kader van het Activiteitenbesluit vereist is.
Als de melding niet compleet is en het op basis van de incomplete melding niet mogelijk is om te bepalen of een akoestisch onderzoek op grond van artikel 1.11, achtste of negende lid nodig is, gaat de termijn van vier weken pas in op het moment dat de melding is aangevuld.
Wanneer een gemeente een (digitale) melding in het kader van het Activiteitenbesluit ontvangt waarvoor ze geen bevoegd gezag is, moet de melding onverwijld worden doorgestuurd naar het juiste bevoegd gezag.
De datum waarop de melding via de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) digitaal bij de gemeente binnen komt, wordt als startdatum aangehouden. Als de ontvangen melding onvolledig is en het bevoegd gezag om aanvullende informatie vraagt, dan geldt de dag dat de aanvullende informatie binnenkomt als de nieuwe startdatum.
De omschrijving moet zodanig zijn dat het bevoegd gezag een goed inzicht krijgt in de aard en omvang van de binnen de inrichting uit te voeren activiteiten en processen en de eventuele belasting op de omgeving. In het uitgebreide antwoord staan enkele voorbeelden.
Veranderingen in de activiteiten waarvoor de voorschriften van hoofdstuk 3 van het Activiteitenbesluit gelden, gaan met melding. Veranderingen in de activiteiten waarvoor voorschriften van de omgevingsvergunning milieu gelden, gaan via omgevingsvergunning milieu. Een uitzondering geldt voor paragraaf 3.5.8 van het Activiteitenbesluit voor het houden van dieren.
Delen
Hoe werkt het vanaf 2024?
Onder de Omgevingswet staan de Rijksregels voor milieubelastende activiteiten in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal).