Overzicht aanpassingen m.e.r.-regelgeving
Hier vindt u een overzicht van wijzigingen van m.e.r.-regelgeving vanaf 1 juli 2010 (vooral hoofdstuk 7 Wet milieubeheer en Besluit milieueffectrapportage). Per wijziging vindt u een korte uitleg en de gevolgen daarvan voor de m.e.r.-praktijk. Meer informatie per wijziging (met achtergronden) kunt u vinden op wetten.nl.
Bij elke wet, besluit of regeling staat rechtsboven een link naar "wettechnische informatie". Daar vindt u onder de kop "Overzicht van wijzigingen voor de regeling" per wijziging wanneer deze in werking is getreden en in welk staatsblad deze is gepubliceerd. Voor recente wijzigingen kunt u dan doorklikken naar dat Staatsblad of naar de kamerstukken.
Resultaten
Voor milieueffectrapportage zijn 2 wijzigingen in hoofdstuk 7 van de Wet milieubeheer relevant.
Overzicht van de Wet implementatie herziene mer richtlijn
Op 1 januari 2017 is de Wet Natuurbescherming inwerking getreden. Deze wet vervangt de Natuurbeschermingswet 1998, de Flora- en faunawet en de Boswet. En wijzigt onder andere de m.e.r.-regelgeving.
Milieueffectrapportage.
Op 30 juni 2015 is het Besluit van 22 juni 2015 tot wijziging van het Besluit milieueffectrapportage in verband met de Wet windenergie op zee, verschenen in Staatsblad 2015, nr. 263.
Deze wijzigingen voegt het kavelbesluit toe aan de typen besluiten waarvoor mer-beoordelingsplicht geldt. Het instrument kavelbesluit is geïntroduceerd in de Wet windenergie. De wijziging van het Besluit Mer treedt gelijktijdig in werking met de Wet windenergie; een datum is nog niet bekend.
Op 1 november 2014 is het "Besluit van 4 september 2014 tot wijziging van het Besluit omgevingsrecht en diverse andere algemene maatregelen van bestuur in verband met het permanent maken van de Crisis- en herstelwet en het aanbrengen van enkele verbeteringen op het terrein van het omgevingsrecht" (Besluit Wijziging AMvB's ivm pChw) van kracht geworden.
Op 1 november 2014 is het resterende deel van de "Wet van 28 maart 2013 tot wijziging van de Crisis- en herstelwet en diverse andere wetten in verband met het permanent worden van de Chw en het aanbrengen van verbeteringen in het omgevingsrecht" in werking getreden. Het eerste deel is sinds 25 april 2013 van kracht. Deze wet past ook de Mer-regelgeving op verschillende punten aan.
Op 15 oktober 2014 is de "Wet van 9 juli 2014 tot wijziging van de Wet milieubeheer en van de wet van 28 maart 2013 tot wijziging van de Crisis- en herstelwet en diverse andere wetten in verband met het permanent maken van de Crisis- en herstelwet en het aanbrengen van enkele verbeteringen op het terrein van het omgevingsrecht (Stb. 2013, 144) in verband met het doorvoeren van enkele noodzakelijke reparaties en andere kleine wijzigingen" (Wet Reparaties Wm en pChw) (grotendeels) in werking getreden.
Op 1 juli 2014 is de Wijziging van de Wet milieubeheer (tarieven Commissie voor de milieueffectrapportage) van kracht geworden. Deze wet tot wijziging van de Wet milieubeheer voorziet in het regelen van een basis om een vergoeding voor adviezen van de Commissie voor de milieueffectrapportage (verder: de Commissie) in rekening te kunnen brengen.
Op 1 januari 2013 is de wijziging derde tranche van de tweede fase van het Activiteitenbesluit in werking getreden. Deze wijziging is van invloed op het Besluit milieueffectrapportage.
Vanaf 1 januari 2013 is het Activiteitenbesluit uitgebreid met agrarische activiteiten. Dit heeft gevolgen voor het Besluit milieueffectrapportage.
Op 23 oktober 2012 is het "Reparatiebesluit van enkele besluiten op de beleidsterreinen van het Ministerie van IenM" in werking getreden (Stb. 2012, nr. 424). Het reparatiebesluit bevat een verzameling wijzigingen van diverse besluiten, waaronder het Besluit milieueffectrapportage.
Op 29 maart 2012 is de wijziging van de Wet milieubeheer (reparatie milieueffectrapportage) in het Staadsblad (Stb. 2012 nr. 128) gepubliceerd. Deze wet treedt op 30 maart 2012 in werking. Het gaat onder meer om kleine redactionele correcties.
Op 23 maart 2012 is de Reparatiewet van 22 februari 2012 van diverse wetten op het terrein van infrastructuur en milieu in werking getreden. Met deze wet wordt ook een kleine reparatie van hoofdstuk 7 Milieueffectrapportage mogelijk gemaakt.
De Crisis- en herstelwet is per 1 januari 2012 gewijzigd. Dit is gebeurd via de "Wet van 22 december 2011 tot wijziging van de Crisis- en herstelwet en enkele andere wetten (verbeteringen en aanvullingen". Dit heeft ook invloed op de m.e.r.-praktijk voor projecten waarvoor afdeling 3 Hoofdstuk 1 van de Chw van toepassing is.
Op 10 september 2011 is in het kader van de implementatie van de Richtlijn CO2-opslag het Besluit Milieueffectrapportage aangepast. De aanpassing heeft betrekking op categorie 8 van bijlage C en D. Categorie 8 heeft in beide bijlagen betrekking op transport van chemicaliën, gas of olie door buisleidingen.
Op 1 juli 2011 is de nieuwe Drinkwaterregelgeving in werking getreden. Door het Drinkwaterbesluit is ook het Besluit Milieueffectrapportage voor de caregorieën C 15.1, C 15.2 en D 15.2 van de bijlage aangepast.
Op 1 april 2011 is het Besluit Milieueffectrapportage gewijzigd door het "Besluit reparatie en modernisering milieueffectrapportage". U vindt hier meer informatie over de wijzigingen.
Op 31 maart 2010 is de Crisis- en herstelwet in werking getreden. Ook voor de milieueffectrapportage heeft de Chw in sommige situaties
Op 1 januari 2011 is het Activiteitenbesluit aangepast met betrekking tot windturbines. De wijziging beoogt zoveel mogelijk windturbines geheel onder de werkingssfeer van het Activiteitenbesluit te brengen. Het Besluit milieueffectrapportage is voor windturbines (Kolom 4 van onderdeel D, categorie 22.2) zodanig gewijzigd dat voor merbeoordelingsplichtige werken twee verschillende besluiten in aanmerking komen.
Op 1 januari 2011 is het Activiteitenbesluit gewijzigd (invoering tweede tranche: afvalgerelateerde activiteiten). Het Besluit milieueffectrapportage is voor zuiveringtechnische werken (kolom 4 van onderdeel D, categorie 18.4) zodanig gewijzigd dat voor merbeoordelingsplichtige werken twee verschillende besluiten in aanmerking komen.