Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet, twaalfde tranche
Op 24 september 2016 trad het besluit tot wijziging van het Besluit uitvoering Crisis- en herstelwet (twaalfde tranche) in werking. Zie het Staatsblad 2016, nr. 337. Dit voorstel voor de 12e tranche bevat wijzigingen en aanpassingen van het Besluit uitvoering Crisis- en Herstelwet.
Aanpassing Besluit uitvoering Chw
De 12e tranche Chw wijzigt diverse artikelen van het Besluit uitvoering Chw. Daarnaast voegt het een aantal nieuwe projecten toe.
Nieuwe ontwikkelingsgebieden (wijziging artikel 2)
De twaalfde tranche voegt aan de bestaande ontwikkelingsgebieden twee ontwikkelingsgebieden toe. Het gaat om de volgende ontwikkelingsgebieden en gemeenten:
- Havenkom Nijkerk (Nijkerk)
- Het Kwadrant (Stichtse Vecht)
Aanvulling innovatieve projecten (nieuw artikel 6k)
Er komt een nieuw project in de gemeente Peel en Maas. Dit project heeft betrekking op afwijken van de vergunningsplicht voor bouwen. Binnen dit experiment geldt de verbodsbepaling uit artikel 2.1, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) om zonder omgevingsvergunning een bouwwerk te bouwen niet voor de bouw van een bouwwerk voor de ondergrondse opslag van uit energie verkregen ijs. Daarbij geldt de eis dat deze ondergrondse bouwactiviteit niet plaatsvindt onder een ander gebouw.
Aanvulling innovatieve projecten (nieuw artikel 6l)
Er komt een nieuw project in de gemeente Peel en Maas. Dit project heeft betrekking op artikel 6.10 van het Bouwbesluit 2012 (aansluitplicht). Bij de bouw van woningen in het project Giel Peetershof worden geen leidingen voor aardgas aangelegd. Dit stimuleert het gebruik van alternatieve, niet-fossiele energiebronnen.
Het doel is om de gemeente te ondersteunen bij het uitvoeren van dit plan. Daarom wordt de aansluitplicht op het distributienetwerk voor gas, elektriciteit en warmte in artikel 6.10 van het Bouwbesluit 2012 niet van toepassing verklaard voor deze wijk.
Aanvulling innovatieve projecten (nieuw artikel 6m)
Er komt een nieuw project in de gemeente Delft. Dit project heeft betrekking op afwijken van het Bouwbesluit 2012 (koepelvergunning). Om belemmeringen op te heffen wordt als experiment het Bouwbesluit gedeeltelijk niet van toepassing verklaard op het terrein van The Green Village.
Om de veiligheid van gebruikers van de experimentele bouwwerken te borgen, blijven hoofdstuk 2 en de afdelingen 6.5 tot en met 6.8 van hoofdstuk 6 wel van toepassing. In deze onderdelen van het Bouwbesluit wordt de brandveiligheid en constructieveiligheid geregeld. Hoofdstuk 1 van het Bouwbesluit blijft ook van toepassing.
Dit biedt The Green Village de mogelijkheid om op basis van gelijkwaardigheid op een flexibele manier vernieuwende oplossingen te zoeken die in gelijke mate voldoen aan de veiligheidseisen, maar wel duurzamer zijn dan gebruikelijke materialen.
Bredere reikwijdte bestemmingsplan (wijziging artikel 7c)
De twaalfde tranche voegt aan dit experiment veertien nieuwe onderdelen toe. Het gaat om de volgende projecten en gemeenten:
- Groene Delta van Nijmegen (Nijmegen)
- Bedrijventerrein Betonson (Giessenlanden)
- Transformatiegebied Noordelijke Stadsentree (Meppel)
- Transformatie ENCI-terrein en de mergelgroeve (Maastricht)
- Agriport (Hollands Kroon)
- Bedrijventerrein Donkersloot (Ridderkerk)
- Landelijk gebied Zoeterwoude (Zoeterwoude)
- Hoge Akker, Speelheide en De Leeuwerik (Best)
- Buitengebied in balans (Nederweert)
- Lange Weeren (Edam-Volendam)
- Binnenstad Wageningen (Wageningen)
- The Green Village (Delft)
- Bedrijventerrein Groote Haar (Gorinchem)
- Aardbevingsbestendig bestemmingsplan (Appingedam)
Pilot bestemmingsplannen bredere reikwijdte gehele grondgebied (wijziging artikel 7g)
Er zijn drie gemeenten met een nieuwe aanmelding voor dit experiment. Het gaat om de gemeenten Kampen, Lopik en Peel en Maas
Zonnepanelen (wijziging artikel 7j)
De gemeente Peel en Maas wordt toegevoegd aan dit experiment.
Zorgvuldige veehouderij (nieuw artikel 7q)
De gemeente Nederweert krijgt de mogelijkheid om maatwerkvoorschriften te stellen voor bedrijven die geen ontwikkelplannen hebben. De overbelasting van geur en fijnstof in Nederweert wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat oude stallen niet zijn aangepast op moderne inzichten. De gemeente heeft een breder instrumentarium nodig om de overbelasting van geur en fijnstof in Nederweert terug te dringen.
Collectieve zuivering restwater (nieuw artikel 7r)
Door af te wijken van artikel 10:32a Wet milieubeheer krijgen de gemeenten Zaltbommel en Maasdriel de mogelijkheid om in de verordeningen regels te stellen aan het lozen van afvalwater met gewasbeschermingsmiddelen in het nieuw aan te leggen restwaterstelsel.
De gemeenten kunnen in deze verordening bepalen dat lozen van afvalwater uit de glastuinbouw op het gewone vuilwaterriool moet worden gestaakt, als er een redelijk alternatief geboden wordt. In dit geval kan het nieuwe inzamelsysteem als redelijk initiatief worden aangemerkt. Het is belangrijk op te merken dat bij het opstellen van de verordening aansluiting op het inzamelsysteem niet verplicht kan worden.
Het is de bedoeling om via deze verordening en door afwijking van artikel 3.63 van het Activiteitenbesluit milieubeheer de glastuinbouwbedrijven te stimuleren om afvalwater te gaan lozen via dit nieuwe systeem. Doel hiervan is een betere kwaliteit van het oppervlaktewater.