Utrecht, Stationsgebied
Als lokaal project met nationale betekenis als bedoeld in artikel 2.18 Chw juncto artikel 2.19 Chw is het Stationsgebied Utrecht in artikel 9, onder c van het Besluit uitvoering Chw aangewezen.
Omvang gebied
Het project Stationsgebied Utrecht omvat het gebied 1 (Vredenburg-Catharijnesingel, Smakkelaarsveld/Nieuwe Stationsstraat, OV-terminal, Knoopkazerne, Van Sijpesteijnkwartier, Kop Jaarbeursterrein) en gebied 2 (Jaarbeurskwartier inclusief parkeerterrein en parkeergarage overzijde Merwedekanaal, Lombokplein en Paardenveld). De precieze begrenzing van het project is aangegeven op de kaart in Bijlage 7.
De volgende inhoud wordt overgenomen uit fragment: Fragment lokale en (boven)regionale projecten
Overzicht wijzigingen
In het Besluit uitvoering Chw, eerste tranche, is de regeling van artikel 9, onder c, opgenomen.
Achtergrondinformatie
In de stad Utrecht zijn de gevolgen van de economische crisis duidelijk merkbaar. De aanwijzing van Stationsgebied Utrecht als lokaal project met nationale betekenis is in dit kader dan ook van grote betekenis voor de uitvoering van al klaarliggende projecten in het gebied.
Meer in het algemeen staat de centrumfunctie van de Utrechtse oude stad onder druk, door de stadsuitbreidingen in het westen en autonome groei. Het aantal voorzieningen in het centrum (winkelen, openbaar vervoer) is daar niet op aangepast. Bovendien sluit de oude stad aan de oostzijde slecht aan op het Stationsgebied en ontbeert het station een eigen gezicht en een duidelijke en directe relatie met de openbare ruimte. De aanpak van het Stationsgebied staat dan ook niet op zichzelf. De hoofddoelstelling is een nieuw centrum van Utrecht te realiseren door het nieuwe Stationsgebied en de oude stad te integreren en synergie tussen beide te realiseren. Ook tussen delen van Utrecht die tot nu toe als losstaand worden ervaren, ontstaat dan samenhang en verbinding. Daardoor krijgt niet alleen het Stationsgebied, maar ook de oude stad de kans zich op een goede manier verder te ontwikkelen.
Een aantal stedelijke en landelijke ontwikkelingen is hierbij medebepalend voor de aanpak van het Stationsgebied. Utrecht heeft als een van de HSL-locaties een belangrijke rol voor Nederland, hetgeen ook door het rijk is erkend door Utrecht aan te merken als een van de Nieuwe Sleutelprojecten. De komst van de Hogesnelheidslijn (HSL) biedt veel kansen voor de daaraan liggende stations en hun omgeving. Omdat de investeringen in de ontwikkeling van deze gebieden van belang zijn voor heel Nederland, ondersteunt het rijk dan ook de projecten rond de HSL-locaties.
Daarnaast heeft Utrecht een groot winkelcentrum met regionale en landelijke aantrekkingskracht, een groot beursterrein met landelijke uitstraling dat mogelijkheden biedt zogenaamde «leisure»-functies te ontwikkelen, het grootste openbaarvervoersknooppunt («Railport») van Nederland met nationale en Europese betekenis en een oude stad van groot cultureel belang. De komende twintig jaar komen zo'n zestig projecten tot uitvoering, waarmee een bedrag van € 3 miljard is gemoeid. Een aantal projecten is al in een ver gevorderd stadium en wacht bijvoorbeeld enkel nog op de definitieve vergunningen (Muziekpaleis, Vredenburgknoop en OV-terminal). Volgens berekeningen van de gemeente Utrecht kunnen de beoogde investeringen in het Stationsgebied vanaf 2010 ongeveer 1.000 tot 1.500 banen (bouwvakkers, overige bouwgerelateerde banen) opleveren.
Tot slot wordt erop gewezen dat er nog geen officiële publicaties zijn met een relatie tot de Chw en is op de website van de gemeente Utrecht meer informatie te vinden.