Stapsgewijs: procedure bestemmingsplan met MER en procedurele versnellingen Chw
Op deze pagina vindt u een stapsgewijze procedureweergave voor een bestemmingsplan waarbij men een Milieueffectrapport moet opstellen. Ook zijn daarop de procedurele versnellingen van de Chw van toepassing. De meest linkse kolom geeft de procedurele fases opeenvolgend weer. In de bovenste rij staan de wetten waarin de procedurele fases hun basis vinden. Ook hoe deze zich tot elkaar verhouden. De meest rechtse kolom geeft als resultaat een samenvatting van de gehele procedurestap weer. Klik op de kopjes in de tabel om de wettelijke achtergrondinformatie per procedurestap en per wet te zien. Op de pagina overzicht: procedure bestemmingsplan met MER en procedurele versnellingen Chw vindt u in het kort alle relevante handelingen.
De verschillende fasen in de procedure:
De informatie op de pagina geldt niet voor:
- een bestemmingsplan zonder extra procedures
- een bestemmingsplan waarop de procedurele versnellingen van de Crisis- en herstelwet (Chw) van toepassing zijn
- een bestemmingsplan waarbij men een Milieueffectrapport moet opstellen.
Inleidende informatie
Bevoegd gezag bestemmingsplan
Het college van burgemeester en wethouders bereidt het bestemmingsplan voor. De basis hiervoor ligt in artikel 160, lid 1, onder b, Gemeentewet. Zie in het verlengde hiervan artikel 1.2.1 Besluit ruimtelijke ordening. De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan vast. Dit volgt uit artikel 3.1, lid 1 en artikel 3.8, lid 1, onder e, Wet ruimtelijke ordening.
Voorbereiding
Awb |
Wro |
Wm(m.e.r.) |
Chw |
||
---|---|---|---|---|---|
Kennisgeving |
Toepasbaar | Basis | Afwijking | - | Resultaat |
Opmerkingen bij deze fase in de procedure:
- Het voorontwerpplan staat niet in het schema. Dat heeft geen wettelijke grondslag in de Wro.
- Het voorbereidingsbesluit staat niet in het schema. Dat is een aparte procedure, deze staat in artikel 3.7 Wro.
Ontwerp
Awb |
Wro |
Wm(m.e.r.) |
Chw |
||
---|---|---|---|---|---|
Voor |
- | Basis | Aanvulling | - | Resultaat |
Inhoud en |
Basis | Aanvulling | - | Resultaat | |
Kennis |
Basis | Aanvulling | Aanvulling | Aanvulling | Resultaat |
Terinzage |
Basis | Aanvulling | Aanvulling | Afwijking | Resultaat |
Ziens |
Basis | Afwijking | Aanvulling | - | Resultaat |
Vaststelling
Awb |
Wro |
Wm (m.e.r.) |
Chw |
||
---|---|---|---|---|---|
Reactie op |
Basis | Aanvulling | Aanvulling | - | Resultaat |
Beslis |
- | Basis | Aanvulling | - | Resultaat |
Kennis |
Basis | Aanvulling | - | Aanvulling | Resultaat |
Terinzage |
Basis | Aanvulling | - | - | Resultaat |
Opmerkingen bij deze fase in de procedure:
- Het besluit tot het geven van een reactieve aanwijzing staat niet in het schema. De reactieve aanwijzing is mogelijk op basis van artikel 3.8, lid 6, artikel 4.2, lid 1, en artikel 4.4, lid 1, Wro.
Beroep in eerste en enige aanleg bij de Raad van State
Awb |
Wro |
Wm (m.e.r.) |
Chw |
||
---|---|---|---|---|---|
Inwerking |
Basis | Afwijking | - | - | Resultaat |
Beroep |
Basis | Afwijking | - | Afwijking | Resultaat |
Voorlopige |
Basis | Aanvulling | - | - | Resultaat |
Relevante |
Basis | - | - | - | Resultaat |
Verschijning |
Basis | - | - | - | Resultaat |
Uitspraak |
Basis | Aanvulling | - | Afwijking | Resultaat |
Delen
Awb Voorbereiding Kennisgeving
In de Awb is niets geregeld over de kennisgeving van de voorbereiding van het bestemmingsplan. Dat de Awb in dit geval wel van toepassing is, volgt uit het Bro. Burgemeester en wethouders bereiden een bestemmingsplan voor en publiceren dit (artikel 3:12, lid 1 en lid 2, Awb).
Wro Voorbereiding Kennisgeving
De regels voor kennisgeving uit de Awb zijn van toepassing. Bovendien geven burgemeester en wethouders (ook elektronisch) aan of sprake is van ruimtelijke ontwikkelingen (art. 1.3.1 Bro).
Wm Voorbereiding Kennisgeving
Burgemeester en wethouders moeten de voorbereiding van een bestemmingsplan met een planMER aangeven op basis van de Wm (artikel 7.9 Wm). Uitgebreide besluitMER-procedure (artikel 7.27 Wm).
Resultaat Voorbereiding Kennisgeving
Burgemeester en wethouders bereiden een bestemmingsplan voor en publiceren dit; ook elektronisch. Burgemeester en wethouders moeten de voorbereiding van een bestemmingsplan met een MER aangeven.
Wro Ontwerp Vooroverleg
Burgemeester en wethouders overleggen met relevante bestuursorganen (art. 3.1.1 Bro). Het resultaat hiervan staat in de toelichting (art. 3.1.6 Bro).
Wm Ontwerp Vooroverleg
Hotspot Wm (m.e.r.): Voordat het planMER wordt opgesteld overleggen burgemeester en wethouders ook met de belangrijke adviseurs (artikel 7.8 Wm). Uitgebreide besluitMER-procedure (7.27, lid 2, Wm).
Resultaat Ontwerp Vooroverleg
Burgemeester en wethouders overleggen met relevante bestuursorganen en plaatsen het resultaat in de toelichting. Voordat het MER wordt opgesteld overleggen burgemeester en wethouders met belangrijke adviseurs.
Awb Ontwerp Inhoud en onderbouwing bestemmingsplan
Burgemeester en wethouders vergaren kennis over de belangrijke feiten en belangen (artikel 3:2 Awb) en wegen de belangen af zonder dat dit leidt tot onevenredige nadelige gevolgen (artikel 3:4 Awb).
Wro Ontwerp Inhoud en onderbouwing bestemmingsplan
Naast de bestemmingen en regels dient een toelichting op het bestemmingsplan te worden gemaakt (art. 3.1.6 Bro).
Chw Ontwerp Inhoud en onderbouwing bestemmingsplan
Voor een bestemmingsplan in ontwikkelingsgebied gelden aanvullende eisen (artikel 2.3, lid 1 en lid 2, Chw). Het bestemmingsplan kan afwijken van wet- en regelgeving (artikel 2.3, lid 7, Chw).
Voor een bestemmingsplan dat onderdeel is van een innovatief project kan men afwijken van bestaande wet- en regelgeving (artikel 7a en artikel 7b Besluit uitvoering Chw).
Resultaat Ontwerp Inhoud en onderbouwing bestemmingsplan
Burgemeester en wethouders wegen relevante feiten en belangen tegen elkaar af en stellen bestemmingen, regels en toelichting op.
Awb Ontwerp Kennisgeving
Burgemeester en wethouders geven op geschikte wijze kennis van het ontwerp (artikel 3:12 Awb).
Wro Ontwerp Kennisgeving
Burgemeester en wethouders zenden deze toe aan belangrijke partijen (art. 3.8, lid 1, onder a en b, Wro).
Wm Ontwerp Kennisgeving
Als het planMER niet in het ontwerpbestemmingsplan wordt ook kennisgegeven van dit rapport (artikel 7.11, lid 2, onder b, Wm). Uitgebreide besluitMER-procedure (artikel 7.30, lid 3, Wm).
Chw Ontwerp Kennisgeving
Ook wordt vermeld dat de Chw van toepassing is (artikel 11, lid 1, Besluit uitvoering Chw).
Resultaat Ontwerp Kennisgeving
Burgemeester en wethouders publiceren de kennisgeving ook in de Staatscourant en elektronisch. Hierbij vermeldt men dat de Chw van toepassing is. Belangrijke partijen worden ingelicht. Als er geen ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, wordt apart kennisgegeven van het planMER.
Awb Ontwerp Terinzagelegging
Burgemeester en wethouders leggen alle belangrijke stukken ter inzage (artikel 3:11, lid 1, Awb).
Wro Ontwerp Terinzagelegging
Burgemeester en wethouders leggen het ontwerpbesluit en de belangrijke stukken (ook elektronisch) ter inzage (art. 3.8, lid 1, Wro, art. 1.2.1a, lid 1, onder a, Bro en art. 1.2.1 Bro).
Wm Ontwerp Terinzagelegging
Een planMER is klaar als het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt en kan in het bestemmingsplan staan (artikel 7.10 Wm). Anders moet dit los van het bestemmingsplan gebeuren (artikel 7.11, lid 2, onder a, Wm). De commissie m.e.r. wordt in de gelegenheid gesteld om advies uit te brengen (artikel 7.12, lid 1, Wm). Uitgebreide besluit MER-procedure (artikel 7.28 Wm onderscheidenlijk artikel 7.32, lid 5, Wm).
Chw Ontwerp Terinzagelegging
Artikel 7.32, lid 5, Wm geldt niet als via artikel 7.2 Wm een MER wordt opgesteld. Een MER bevat een motivering van de keuze voor alternatieven (artikel 1.11 Chw).
Resultaat Ontwerp Terinzagelegging
Burgemeester en wethouders leggen het ontwerpbesluit en de belangrijke stukken (ook elektronisch) ter inzage. Een MER is normaal gesproken klaar als het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt. De commissie m.e.r. kan hierover advies uitbrengen. Bij toepassing van de Chw geldt artikel 7.32, lid 5, Wm niet als men via artikel 7.2 Wm een MER opstelt.
Awb Ontwerp Zienswijzen
De termijn voor het naar voren brengen van zienswijzen bedraagt zes weken (artikel 3:16, lid 1, Awb) Alleen belanghebbenden kunnen dit doen (artikel 3:15, lid 1, Awb).
Wro Ontwerp Zienswijzen
Een ieder kan zienswijzen tegen het ontwerpbesluit naar voren brengen (art. 3.8, lid 1, onder d, Wro).
Wm Ontwerp Zienswijzen
Van het planMER wordt ook kennisgegeven. Een zienswijze kan ook hierop betrekking hebben als dit niet in het ontwerpbestemmingsplan staat (artikel 7.11, lid 2, onder c, Wm). De commissie m.e.r. brengt advies uit (artikel 7.12, lid 1, Wm). Uitgebreide besluitMER-procedure (artikel 7.35, lid 5, Wm).
Resultaat Ontwerp Zienswijzen
Iedereen kan zienswijzen tegen het ontwerpbesluit indienen. Een zienswijze kan ook op het MER betrekking hebben.
Awb Vaststelling reactie op zienswijzen
Burgemeester en wethouders beantwoorden de zienswijzen. Dit is een motivering van hun besluit (artikel 3:47 Awb).
Wro Vaststelling Reactie op zienswijzen
De gemeenteraad kan het bestemmingsplan gewijzigd vaststellen (artikel 3.8, lid 4, Wro).
Wm Vaststelling Reactie op zienswijzen
In of bij het bestemmingsplan wordt in ieder geval vermeld hoe rekening is gehouden met het planMER (artikel 7.14 Wm). Uitgebreide besluitMER-procedure (artikel 7.37 Wm).
Resultaat Vaststelling Reactie op zienswijzen
De beantwoording door burgemeester en wethouders van de zienswijzen dient als motivering van het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan kan ook gewijzigd worden vastgesteld. In of bij het bestemmingsplan wordt in ieder geval vermeld hoe rekening is gehouden met het planMER.
Wro Vaststelling Beslistermijn en besluit gemeenteraad
De gemeenteraad beslist binnen twaalf weken na de termijn van terinzagelegging van het ontwerpbesluit over de vaststelling van het bestemmingsplan (artikel 3.8, lid 1, onder e, Wro).
Wm Vaststelling Beslistermijn en besluit gemeenteraad
De gemeenteraad stelt het bestemmingsplan pas vast na het doorlopen van de paragrafen 7.3 en 7.4 Wm (artikel 7.13, aanhef en onder a, Wm). Bovendien moet het planMER nog actueel zijn (artikel 7.13, aanhef en onder b, Wm). Uitgebreide besluitMER-procedure (artikel 7.36a, aanhef en onder a, Wm onderscheidenlijk artikel 7.36a, aanhef en onder b, Wm).
Resultaat Vaststelling Beslistermijn en besluit gemeenteraad
De gemeenteraad beslist binnen twaalf weken na de termijn van terinzagelegging van het ontwerpbesluit over de vaststelling van het bestemmingsplan. De gemeenteraad moet hierbij uitgaan van een actueel planMER.
Awb Vaststelling Kennisgeving
Burgemeester en wethouders geven op geschikte wijze kennis van het vaststellingsbesluit (artikel 3:44 en artikel 3:12 Awb).
Wro Vaststelling Kennisgeving
Burgemeester en wethouders publiceren de kennisgeving van het vaststellingsbesluit in de Staatscourant en ook elektronisch (artikel 3.8, lid 3 en lid 4, Wro).
Chw Vaststelling Kennisgeving
Dat de Chw van toepassing is en welke gevolgen dit heeft wordt vermeld (artikel 11, lid 1, Besluit uitvoering Chw).
Resultaat Vaststelling Kennisgeving
Burgemeester en wethouders publiceren de kennisgeving van het vaststellingsbesluit ook in de Staatscourant en elektronisch. Men vermeldt dat de Chw van toepassing is en welke gevolgen dit heeft.
Awb Vaststelling Terinzagelegging
Burgemeester en wethouders leggen het vaststellingsbesluit en bijbehorende stukken ter inzage (artikel 3:44, lid 1, Awb). Het gaat om alle belangrijke stukken (artikel 3:11, lid 1, Awb).
Wro Vaststelling Terinzagelegging
Burgemeester en wethouders stellen deze stukken elektronisch beschikbaar (artikel 1.2.1 Bro).
Resultaat Vaststelling Terinzagelegging
Burgemeester en wethouders leggen het vaststellingsbesluit en belangrijke bijbehorende stukken (ook elektronisch) ter inzage.
Awb Beroep Inwerkingtreding
Een besluit treedt in werking na bekendmaking (artikel 3:40 Awb).
Wro Beroep Inwerkingtreding
Het vaststellingsbesluit treedt in werking op de dag na het aflopen van de beroepstermijn (artikel 3.8, lid 5, Wro).
Resultaat Beroep Inwerkingtreding
Het vaststellingsbesluit treedt in werking op de dag na het aflopen van de beroepstermijn.
Awb Beroep Beroep
De termijn voor het indienen van het beroepschrift bedraagt zes weken (artikel 6:7 Awb) en begint de dag na de terinzagelegging van het besluit (artikel 6:8, lid 4, Awb). Het beroep moet men instellen bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (artikel 8:6, lid 1, Awb en Bijlage 2, Hoofdstuk 2, artikel 2, Awb). Het beroepschrift moet voldoen aan een aantal voorwaarden (artikel 6:5, lid 1, onder d, en artikel 6:6, aanhef en onder a, Awb). Normaal gesproken kan een belanghebbende (die een zienswijze naar voren heeft gebracht) tegen een besluit beroep instellen (artikel 6:13 en artikel 8.1 Awb). Tegen een algemeen verbindend voorschrift kan geen beroep worden ingesteld (artikel 8:3, lid 1, onder a, Awb).
Wro Beroep Beroep
Belanghebbenden kunnen tegen een bestemmingsplan (algemeen verbindend voorschrift) in eerste en enige aanleg in beroep bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (artikel 8.2, lid 2, onder a, Wro).
Chw Beroep Beroep
De Chw beperkt het beroepsrecht van overheden (artikel 1.4 Chw). Het beroepschrift is niet-ontvankelijk als het geen beroepsgronden bevat (artikel 1.6, lid 2, Chw).
Resultaat Beroep Beroep
De termijn voor het indienen van een beroepschrift door belanghebbenden bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State bedraagt zes weken vanaf de dag na terinzagelegging van het besluit. De Chw beperkt het beroepsrecht van overheden. Het beroepschrift is niet-ontvankelijk als het geen beroepsgronden bevat.
Awb Beroep Voorlopige Voorziening
Belanghebbenden kunnen een verzoek om een voorlopige voorziening indienen als een beroepschrift is ingediend (artikel 8:81, lid 2, Awb).
Wro Beroep Voorlopige voorziening
Een verzoek om voorlopige voorziening kan worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (artikel 8.4 Wro). Als dit gebeurt binnen de beroepstermijn treedt het besluit nog niet in werking (artikel 8.4 Wro).
Resultaat Beroep Voorlopige voorziening
Een belanghebbende die een beroepschrift indient kan ook een verzoek om voorlopige voorziening indienen waardoor het besluit nog niet in werking treedt.
Awb Beroep Relevante stukken verweerschrift
Het bevoegd gezag zendt de belangrijke stukken aan de bestuursrechter en dient een verweerschrift in (artikel 8:42, lid 1, Awb).
Resultaat Beroep Relevante stukken en verweerschrift
De gemeenteraad zendt de belangrijke stukken aan de bestuursrechter en dient een verweerschrift in.
Awb Beroep Verschijning ter zitting
Het bevoegd gezag kan door de bestuursrechter worden opgeroepen (artikel 8:44, lid 1, Awb).
Resultaat Beroep Verschijning ter zitting
De gemeenteraad kan door de bestuursrechter worden opgeroepen.
Awb Beroep Uitspraak
De bestuursrechter doet meestal binnen zes weken uitspraak (artikel 8:66, lid 1, Awb).
Wro Beroep Uitspraak
De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State beslist binnen twaalf maanden op een beroep (artikel 8.2, lid 2, onder a, Wro).
Chw Beroep Uitspraak
De Chw bepaalt dat de uitspraak wordt gedaan binnen zes maanden (Artikel 1.6, lid 4, Chw).
Resultaat Beroep Uitspraak
Op het beroep moet de rechter bij toepassing van de Chw binnen zes maanden na binnenkomst van het beroepschrift beslissen. Binnen die periode vindt een zitting plaats. Na de zitting laat de uitspraak meestal hooguit nog zes weken op zich wachten.