Vragen en antwoorden Vervoer gevaarlijke stoffen
Resultaten
Het Basisnet is geen infrastructureel project. Er worden in het kader van het Basisnet geen nieuwe spoorlijnen of wegen aangelegd of aangepast. De bestaande infrastructuur en de wijze waarop die infrastructuur gebruikt kan worden, is voor het Basisnet een gegeven.
Als gevolg van de veiligheidsmaatregelen die voor de inwerkingtreding van het Basisnet zijn getroffen, zijn overal de risico's fors afgenomen. Zo is het aantal kilometers spoor in Nederland waar in 2020 op basis van de verwachte vervoersgroei sprake zou zijn van een groepsrisico groter dan de zogenaamde oriëntatiewaarde teruggebracht van 225 naar 51 kilometer (-77%).
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de monitoringjaarrapportages over het jaar 2015 voor de Basisnetten Weg, Water en Spoor) gepubliceerd.
Het ministerie gebruikt de cijfers over de jaarlijkse omvang en samenstelling van het vervoer van gevaarlijke stoffen over weg, water en spoor om te berekenen en te toetsen of de risico's van het vervoer binnen de in het Basisnet vastgestelde risicoplafonds blijven.
Met welke maatregelen een eventuele overschrijding van risicoplafonds wordt voorkomen of teniet gedaan, valt niet op voorhand te zeggen. Dat is onder andere afhankelijk van het overleg met de sector (vervoerders, verladers en infrastructuurbeheerders).
Is het voor gemeenten nog mogelijk een routeringsbesluit vast te stellen?
Wat zijn kwetsbare en beperkt kwetsbare objecten? Hoe kan in bestemmingsplannen de bouw van nieuwe kwetsbare objecten (geen woningen) binnen een Basisnetafstand worden voorkomen?
Aanpassen bestemmingsplannen voor geprojecteerde, nog niet gerealiseerde, kwetsbare objecten na in werking treden Basisnet. Moet dat?
In de Regeling Basisnet zijn de basisnetafstanden voor de weg, het spoor en het water vastgelegd. Hoe moeten deze worden toegepast?
Gebruik eerder gemaakte Basisnetberekeningen