Jurisprudentie rekenen en meten luchtkwaliteit
Op deze pagina staat relevante jurisprudentie over luchtkwaliteit, deelonderwerp rekenen en meten.
Tot en met augustus 2016 heeft InfoMil de jurispudentie over luchtkwaliteit bijgehouden, daarna hebben we geen uitspraken meer toegevoegd.
Resultaten
Essentie: Omdat er sprake is van een ónderschrijding van de luchtkwaliteitsgrenswaarden is het onwaarschijnlijk dat op zee wél overschrijdingen zullen plaatsvinden. De onderschrijding is zo groot dat onzekerheden binnen het gebruikte verspreidingsmodel geen invloed op deze uitkomst zullen hebben. Een beoordeling boven zee, daargelaten de vraag of dit vereist is, heeft in zoverre geen toegevoegde waarde.
Essentie: Het beoordelen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit via berekeningen is gebruikelijk, en bovendien hanteerde het bevoegd gezag realistische uitgangspunten door gebruik te maken van kengetallen die zijn verkregen door in vergelijkbare gevallen uitgevoerde metingen.
Essentie:
- Het bevoegd gezag hoefde in het luchtkwaliteitsonderzoek geen rekening te houden met ontwikkelingen waarover weliswaar enige besluitvorming had plaatsgevonden, maar die nog onvoldoende concreet waren om een representatief beeld te geven van de gevolgen.
- Modellen zijn uit de aard van de zaak altijd een abstractie van de werkelijkheid. De validiteit van een model wordt aangetast wanneer de berekeningen op basis van een model te zeer afwijken van de werkelijkheid.
Essentie: Een indicatieve luchtkwaliteitstoets volstaat niet om te motiveren dat grenswaarden (waarschijnlijk) worden overschreden, zeker nu de uitkomsten van de indicatieve berekeningen onderling fors verschillen.
Essentie:
- Overgangsrecht luchtkwaliteit: op het goedkeuringsbesluit dat ná 15 november 2007 is genomen is het Besluit luchtkwaliteit 2005 van toepassing, indien het onderliggende bestemmingsplan ten tijde van het Besluit luchtkwaliteit 2005 is vastgesteld.
- Bij het goedkeuringsbesluit moet de provincie actuele relevante feiten en omstandigheden meenemen; daarom mocht zij zich baseren op rekenresultaten die verkregen waren met een actuelere versie van het CAR-II-model dan ten tijde van de vaststelling van het bestemmingplan beschikbaar was.
Essentie: Vanwege de ruime marges tussen deze heersende achtergrondconcentraties en de grenswaarden voor luchtkwaliteit is het in deze situatie niet aannemelijk dat deze grenswaarden zullen worden overschreden.
Essentie:
- Indien een specifieke versie van een rekenmethode (‘rekenhart') is goedgekeurd, mag ook een daarop gebaseerd rekenprogramma worden gebruikt voor luchtkwaliteitsberekeningen.
- Overgangsrecht luchtkwaliteit: op een besluit op bezwaar dat ná 15 november 2007 wordt genomen, is onmiddellijk de Wet milieubeheer van toepassing.
- Overgangsrecht luchtkwaliteit: de rechtsgevolgen van het vernietigde besluit worden in stand gehouden, omdat de grenswaarden onder het Besluit luchtkwaliteit 2005 en onder de Wet milieubeheer gelijk zijn.
Essentie: De gevolgen voor het milieu van het verkeer van en naar de inrichting worden niet aan de inrichting toegerekend, indien dit verkeer is opgenomen in het heersende verkeersbeeld. Dit is het geval indien dit verkeer zich door zijn snelheid en rij- en stopgedrag niet onderscheidt van het overige verkeer dat zich op de betrokken weg kan bevinden.
Essentie: De zeezoutaftrek is niet in strijd met de Europese regelgeving voor luchtkwaliteit.
Essentie: In luchtkwaliteitsonderzoek mag worden uitgegaan van de laatst bekende gevalideerde gegevens over de achtergrondconcentratie. Er is geen middeling nodig over voorafgaande jaren.
Essentie: Bestaande bronnen zijn verdisconteerd in de grootschalige concentratiegegevens, deze hoeven niet als afzonderlijke bronnen betrokken te worden in het luchtkwaliteitsonderzoek.
Essentie:
- Bij de vaststelling van de grootschalige concentratiegegevens is rekening gehouden met emissiebronnen uit binnen- en buitenland.
- Er hoeft geen beoordeling van de luchtkwaliteit plaats te vinden op een voor het publiek afgesloten industrieterrein.
Essentie:
- De verkeersintensiteiten kunnen voor luchtkwaliteit anders zijn dan voor geluid, vanwege de verschillen in beoordelingssystematiek.
- Nu geen sprake is van (dreigende) grenswaardenoverschrijding, hoeft het bevoegd gezag niet nader te motiveren waarom vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening een naschoolse opvang op die plek aanvaardbaar is.